کنترل خوب دیابت نتایج عمل جراحی استنت قلب را بهبود می‌بخشد

 21 آوریل 2017- تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که کنترل خوبی برمقدار قندخون خود دارند، پس ازعمل جراحی استنت قلب، کمتر حملات قلبی یا سکته‌ی مغزی را تجربه می‌کنند.

 جراحی استنت قلب نوعی مداخله‌ی عروق کرونر است که در آن انسداد عروق کرونر بر طرف می‌شود، این کار از طریق یک لوله‌ی مشبک محافظتی که به نام استنت شناخته می‌شود، انجام می‌گردد این وسیله به بازنگه داشتن دائمی سرخرگ کمک می‌کند.

تحقیقات کمی در مورد جزئیات این عمل جراحی با کنترل قندخون در افراد مبتلا به دیابت که در معرض عوارض قلبی بیشتری نسبت به افراد غیر دیابتی هستند، تاکنون انجام شده است، به همین دلیل محققان مرکز پزشکی سامسونگ در سئول به مطالعه‌ی 980 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت عمل جراحی استنت قلب[1](مداخله‌ی قلبی از راه  پوست یا PCI) پرداختند.

 سلامت شرکت کنندگان و میزان HbA1c آنها به مدت هفت سال پس از عمل بررسی گردید. محققان دریافتند که کنترل دقیق قندخون پس از PCI موجب بهبود نتایج سلامت این افراد در دراز مدت شده است.

 دکتر Joo-Yong Hahn گفت: اگرچه مطالعات پیشین نشان داده است که کنترل سختگیرانه ی قند خون هیچ سودی در کاهش رویدادهای مهم قلبی عروق ندارد، اما یافته‌های تحقیقات ما نشان می‌دهد که کنترل دقیق قندخون سپس از PCI(کاتتریزاسیون قلب) می‌تواند نتایج بالینی دراز مدت را در بیماران دیابتی بهبود بخشد. این نتایج نشان می‌دهد اپیزودهای بیماری در افراد با کنترل خوب قند خون، 25 درصد کمتر از افرادی است که در مدیریت دیابت خود موفق نبوده‌اند.

دکتر Hahn افزود: PCI پایان بیماری عروق کرونر نیست، درمان پزشکی مطلوب شامل کنترل قند خون است که سنگ بنای درمان پس از PCI محسوب می‌شود، تأثیر کنترل قندخون در افراد مبتلا به دیابت بر اساس ویژ‌گی‌های بیمار مانند حوادث قلبی عروقی اخیر، وضعیت کنترل قندخون پایه و مدت زمان ابتلا به دیابت متفاوت است.

 نویسندگان مقاله نتیجه‌گیری نمودند که هر چه میزان HbA1c بیمار، پس از جراحی PCI پایین‌تر باشد نرخ عوارض جانبی قلبی و عروق مغزی (MACCE) کمتر است. اما آنها اعلام کردند که به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز دارند.

یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Circulation: Cardiovascular Interventions منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/good-diabetes-control-linked-to-improved-heart-stent-surgery-outcomes-98235581.html



[1]percutaneous cardiac intervention